بررسی معماری و بنای مسجد جمع سمنان

مطالب دیگر:
📚پروژه حسگر بیسیم📚پروژه الگوریتم ژنتیک📚پاورپوینت بررسی علل تب و تشنجدر کودکان📚پاور پوینت بررسی شکل گرایی در معماری معاصر📚پاور پوینت مهارت کنترل خشم همراه با راه کار های کاربردی در 10📚تعریف دبیرخانه و وظایف آن 📚پاورپوینت با موضوع بازاریابی الکترونیکی 📚اتوکد بیمارستان 2📚پاورپوینت نقش فناوری اطلاعات در کارآفرینی دیجیتال📚پاور پوینت در رابطه با تاریخچه عکاسی 📚پاورپوینت با موضوع تصمیم گیری چند معیاره{topsis{📚پاورپوینت بهره وری وتجزیه وتحلیل آن در سازمان ها📚معماری مصر و یونان و روم و صدر مسیحیت از نگاه نوربرگ شولتس📚پاورپوینت سیستم بانکداری بانک هنگ کنگ شانگ های چین📚پاورپوینت ارگونومی در رستوران📚پاورپوینت شناخت مراکز خرید معاصر در ایران📚پاورپوینت تحلیل پروژه سلفریجز بیرمنگام📚پاورپوینت مجتمع تجاری مثلث📚پروژه مسئولیت عاقله نسبت به جنایات ارتکابی شخص📚پاورپوینت طراحی مجتمع تجاری مختص کودک
بررسی معماری و بنای مسجد جمع سمنان|30018163|loy
جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان بررسی معماری و بنای مسجد جمع سمنان را مشاهده می نمایید.

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 35

دولت اسلامی در شهر متولد می شود و با توجه به اینکه تشکیل این دولت برای اولین بار در « مسجد » صورت گرفت ، بنابراین وجود مسجد جامع به یکی از مشخصات اصلی شهر دوره اسلامی تبدیل می گردید. این امر تا آن حد اهمیت دارد که در دوران اولیه دولت اسلامی و قبل از تشکیل حکومتهای محلی ، سکونتگاهی به مقام شهر می رسید، که صاحب مسجد جامع باشد. مسجد جامع علاوه بر نقش دینی ، نقشهای سیاسی و اجتماعی بسیار قوی می یافت.

مسجد یک نهاد سیاسی دارای اثر بنیادی و وظایف متعدد بود . فرمانهای شاه ، اعلان جنگ و بسیج ، وضع مالیات و لغو آن در مسجد اعلام می شد .

شاهان در اینجا جلوس خود را اعلام می کردند و به نام اسلام و لعن دشمنان خود می پرداختند . ذکر نام در خطبه های روز جمعه از شرط های لازم فرمانروایی بود . مسجد غالبا یک دادگاه بود . قرارداد ها در آنجا منعقد می شد .مسجد به صورت یک موسسه آموزشی بنیادی درآمد که در آن از نخستین مراحل تا بالاترین مراتب فقه و الهیات آموزش داده می شد .معمولا مدرسه ای به مسجد متصل بود و هر مسجد برای خود کتابخانه ای داشت .

دولت اسلامی از مفاهیم آرمانی برادری ، برابری و نفی هرگونه تمایزات اجتماعی آغاز نمود و به سازمانی قاهر و مملو از تمایزات اجتماعی تبدیل شد. این تغییر و تحول نمود کالبدی نیز داشت و در مسجد ، بازار و محله بروز کرد.

نمود کالبدی مسجد را در چهار دوره می‌توان بررسی کرد

دوره اول :‌ مدت کوتاهی از صدر اسلام را شامل می شود که مسجد ساده و بی‌پیرایه بود و الگوی آن مسجدالنبی است. در این دوره مسجد در پر رفت و آمدترین نقطه شکل گرفت و با مصالحی مانند مصالح ساختمانهای پیرامون ساخته شد.

دوره دوم : عمدتاً حکومت بنی‌امیه را شامل می‌شود، در عین آنکه مسجد در رابطه کامل با قدرت اسلامی قرار داشت ولی در کنار خود دارالاماره را به عنوان مقر حکومت دارا بود و جامع در ارتباط مستقیم با شارع عام و بازار استقرار می یافت. در این دوره شهر جایی بود که دارای جامع باشد.

دوره سوم : خلافت عباسیان و تشکیل امپراتوری اسلامی را شامل می‌شود. در این دوره مسجد به طور کامل از دارالاماره جدا شد و مفاهیم فضایی کهندژ ، شارستان و ربض از نو زاده شدند. جامع به عنوان مکان اصلی اجتماعات مردمی، به کلی خود را از حکومت جدا کرد و از شکل ساده و بی‌پیرایه دوره اول و تا حدودی دوره دوم ، خارج شد ، با این حال هنوز شهر به جایی گفته می‌شد که دارای جامع باشد.

دوره چهارم : به ظهور حکومتهای قدرتمند محلی در دل امپراتوری اسلامی باز می گردد. در این دوره، در شکل و توزیع مساجد تغییرات بنیادین آشکار گردید. مسجد به مکانی به منظور خودنمایی حکومتها و با ظاهری پرشکوه و معماریهای یادمانی تبدیل شد. در این دوره، مدارس زیادی در جوار مساجد احداث گردید و هر سکونتگاهی با داشتن جامع لزوماً شهر به شمار نمی‌آمد.

تاريخچه مسجد جامع سمنان

مسجد در قرن اول هجری قمری و در حکومت عبدالله بن عمر بر روی خرابه های آتشکده ای ساسانی احداث شده است .آثار و بقایای خشتی آتشکده در گمانه زنی و حفاری های دهه ی پنجاه هجری شمسی به دست آمده است . این بنا در دوره های مختلف تغییراتی کرده است و قسمت هایی به آن الحاق شده است و در بنای کنونی آثاری از دوران سلجوقیان ، مغولان وتیموریان دیده میشود. بر اساس منابع بررسی شده

گنبد باختری و شبستان شمالی را با منار خواجه‌وند را خواجه ابوسعید سمنانی و خواجه نظام‌الدین در دوران سلطنت سنجر سلجوقی ساختند و شبستان جنوبی را شیخ رکن‌الدین علاءالدوله سمنانی در زمان وزارت ارغون‌خان بنا نمود و چون خرابی به وجود آمده بود، در زمان فتحعلی شاه، ذوالفقارخان به تجدید آن پرداخت. شبستان شمال شرقی را خواجه کیقباد بن ملک شرف‌الدین سمنانی ، وزیر تیمور ، ساخته و ایوان متصل به گنبد را خواجه عزالدین محمد بالیچه سمنانی وزیر میرزا شاهرخ تیموری بنا کرده است.