بررسی عوامل موثر در پذیرش یا انکار حق و شناسایی و مشخص نمودن معنای حق و مصادیق آن در قرآن و ر

مطالب دیگر:
📖پاورپوینت تصمیم گیری در مورد خرید یا اجاره دارایی ها📖پاورپوینت فرآیند مدیریت ریسک (ارائه کلاسی درس های تصمیم گیری در مسائل مالی و مدیریت سرمایه گذاری)📖پاورپوینت مدیریت تغییر📖پاورپوینت مدیریت تکنولوژی📖پاورپوینت تاریخچه، مفاهیم و الگوهای مدیریت استراتژیک📖پاورپوینت نرم افزار کنترل پروژه MSP📖پاورپوینت انواع روش های تأمین مالی پروژه📖پاورپوینت نهادهای سپرده پذیر📖جزوه سمینار تخصصی بهسازی عمیق خاک- تزریق و افزودنی ها📖پروژه درس تحليل خطرپذيري به همراه توضیحات کامل📖پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان با موضوع مدیریت تحول سازمانی📖گزارش تخصصی مرتبط با شغل ویژه معلمان و دبیران📖نمونه گزارش تخصصی مرتبط با شغل ویژه دبیران و معلمین📖طرح توجیهی فنی، مالی و اقتصادی پرورش ماهی قزل‌آلا📖پاورپوینت طرح درس جامعه شناسی کار و بیکاری📖پاور پوینت انرژی مایکروویو📖پاورپوینت روش شناسی تجزیه و تحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی📖پاورپوینت سقف عرشه فولادی و دیافراگم📖پاورپوینت فصل ششم کتاب حسابداری مدیریت تألیف شباهنگ با موضوع مفاهیم اصلی بودجه بندی📖پاورپوینت یادگیری سازمانی و سازمان های یادگیرنده
بررسی عوامل موثر در پذیرش یا انکار حق و شناسایی و مشخص نمودن معنای حق و مصادیق آن در قرآن و ر|30018171|loy
جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان بررسی عوامل موثر در پذیرش یا انکار حق و شناسایی و مشخص نمودن معنای حق و مصادیق آن در قرآن و ر را مشاهده می نمایید.

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 130

هدف از این تحقیق که از نوع تحقیقات کتابخانه ای می باشد عبارتند از :

شناسایی و مشخص نمودن معنای حق و مصادیق آن در قرآن و روایات و اینکه چرا بعضی حق را می پذیرند و بعضی نمی پذیرند و اینکه قرآن در اين مورد چه می گوید و ائمه اطهار (ع) چه عملکردی دراین زمینه داشته اند و روش شدن عوامل و زمینه های تاثیرگذار در پذیرش حق یا انکار آن در قرآن و احادیث.

1 4 فرضیات تحقیق

1 مصادیق حق در قرآن و روایات آمده است.

2 عوامل موثر در پذیرش یا انکار حق بسیارند.

3 عواملی در درون وجود انسان و عواملی خارج از وجود انسان در پذیرش یا انکار حق در فرد موثرند.

1 5 روش تحقیق

روش تحقیق دراین رساله به این ترتیب بوده است که پس از توجیهات لازم توسط استاد راهنما، طرح پایان نامه تهیه و چند پایان باموضوعاتی نزدیک مطالعه و بررسی شد، در مرحله بعد تحقیق به روش کتابخانه ای به صورت فیش برداری از منابع لغوی، تفسیری، روایی، اخلاقی انجام گرفت و سپس به جداسازی و طبقه بندی فیشها پرداخته و فصول رساله را براساس اهدافی کرد این تحقیق داشتم تنظیم نمودم.

1 6 ارکان تحقیق

ارکان تحقیق در این رساله كه مشتمل بر پنج فصل است که عبارتند از :

فصل اول : مقدمات و کلیات موضوع

فصل دوم : بررسی واؤه حق

فصل سوم: زمینه ها و عوامل درونی در پذیرش یا انکار حق

فصل چهارم: زمینه ها و عوامل بیرونی در پذیرش یاانکار حق

فصل پنجم : هدایت کنندگان به سوی حق و اهمیت آنها در پذیرش یا انکار حق

فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهاد

1 7 مشکلات تحقیق

معمولاً بر سرراه تحقیق و پژوهشی که محققان انجام می دهند یک سری مشکلات و موانع مشاهده می شود که به عنوان محدودیتهای تحقیق از آن یاد می شود، در این پژوهش قرآنی روایی نیز نکاتی قابل توجه است از جمله مواردی که در این تحقیق با آن برخورد کردم محدودیت منابع است از آنجاکه این بحث تاکنون به طور جداگانه پرداخته نشده بود و اگر در کتابی مواردی مطرح شده است به همه جوانب و ابعاد موضوع پرداخته نشده است و مورد دیگر ساعت کاری کتابخانه های دانشگاه وسالن مرجع آنها بود که معمولاً تا ساعت اداری بود و بعدالظهرها تعطیل بود که این امر برای دانشجویان شاغل مشکلاتی را دربرداشت.

1 8 تعریف واژه

برای اینکه بتوان موضوع پژوهش که بررسی زمینه ها وعوامل موثر در پذیرش یا انکار حق است را کاملاً تبیین نمود نیاز به شناخت روشن تری از واژه حق داریم لذا فصلی را جهت تبیین این واژه در نظر گرفته و به بررسی مصادیق آن در قرآن و روایات می پردازیم.

فصل دوم

بررسی واژه حق

بررسی واژه حق و مشتقات و مترادفات آن در لغت

واژه حق و مشتقات آن :

راغب گوید : اصل حق به معنی مطابقت و موافقت است و در مجمع ذیل آیه 7 از سوره انفال گوید : حق آنست که شی در موقع خود واقع شود »

در المعجم آمده : «حق در لغت به معنی صحیح شده ثابت شد و صدق آن به ثبوت رسیده آمده است چنانچه فعل تحقق از همین ماده به معنی واقع شد و به وقع پیوست به کار می رود.»

در لسان العرب هم چنین آمده «حق نقیض باطل است وجمع آن حقوق وحقایق است و همچنین حق به معنی صدق حدیث و به معنی تعیین بعد از شک نیز می باشد »

رائدالطلالب حق را به معانی زیر دانسته است:

1 درستی وثواب

2 عدل

3 یقین

4 ثابتی که در آن شکلی نیست

5 شایسته

6 صدق در سخن

7 کثیرالعلم »

در قاموس المحیط آمده است :

حق از اسماء الله تعالی یا صفات او وقرآن می باشد و به معنی ضدباطل و امر واجب و عدل و اسلام ، مال و ملک و موجود ثابت و صدق و مرگ و دوراندیشی می باشد ومفرد حقوق است و حقیقت ضدمجاز است.»

در کتاب مجمع البحرین نیز در باب حق و مشتقات آن آمده است:

« در تیلون الکتاب الله حق تلاوته » یعنی آن را تغییر نمی دهند و تحریف نمی کنند ، «فحقق علیهم القول» به معنی واجب است آمده است (کلمه حق ) ، «یحقق الله الحق» به معنی ثابت و آشکار می کند خداوند حق را .»

«حقیق علی» یعنی بر من واجب است ، «الحق المعلوم» غیر زکات است و آن چیزی است که مرد بر خودش واجب بداند و به قدر وسع و توانائیش . «الحاقه» یعنی ساعت و روز قیامت و به آن نامیده شده از آن جهت که در آن روز امور ثابت می مانند حساب و ثواب و عقاب به قوع می پیوندند و به حقیقت می رسند وهمینطور گفته می شود :«حققت القیامه» یعنی خلائق را احاطه می کند ، حقایق یعنی آنچه حق وثابت است.

حقیقه الشی یعنی باطن آن وکلام محقق یعنی محکم و استوار و (الحق) اصلش یعنی مطابقت ومواظبت که بر وجوه مختلف می آید و به معانی واجب و لازم و سزاوار استعمل می گردد، حق الله یعنی واجب و لازم.

حق العباد یعنی سزاوار و حقیقت آنچه که مقابل مجاز می باشد»

در مفردات راغب نیز آمده است ؛

اصل حق به معني مطابقت و مواظبت است و حق بر چهار وجه گفته مي شود:

1 در مورد ایجاد کننده بحسب آنچه که حکمت آن را اقتضاء می کند و به این جهت درباره خدا گفته می شود : هوالحق

2 در مورد ایجاد شونده بحسب اقتضادی حکمت و به این جهت گفته می شود فعل خداوند همگی حق اند مانند : الموت حق و البعث حق و یا سخن خدا که فرمود : «ماخلق الله ذلک الا بالحق»

3 در مورد اعتقاد به چیزی مطابق آنچه که آن چیز فی نفسه داراست مانند این که بگوییم : اعتقاد فلانی در بعث و ثواب و عقاب و حق است و مانند این آیه «فهدی الله الذین امنو الا اختلفوا فیه من الحق»

4 در مورد فعل و قول برحسب آنچه واجب است و به مقداری که واجب است و در وقتی که واجب است، مانند آیه «کذلک حققت کلمه ربک»

المیزان گوید : چون خداوند بذاته وصفاته غیرقابل زوال است لذا حق از اسماء حسنی اوست، در مجمع نقل می کند که علت این تسمیه این است که امر خدا همه حق است وباطل در آن نیست ، بهتر است گفته شود که ، ذات و افعال و صفات خدا حق است یعنی همه آنها مطابق واقع و درجای و موقع خویش است و معنی حق چنانکه که گفته شد «مطابقت» است .

«حقق علی ان الا اقول علی الله الاالحق» ،«حقیق» را جدیر و سزاوار معنی کرده اند یعنی سزاوار است که به خدا جز حق نگوییم»

همچنین در مفردات القرآن فی المجمع البیان درباره حق آمده است که :

حق قراردادن چیز در موضعش است و آن فعلی است که جایز نیست انکار آن، ریشه و مصدر آن (حق یحقق حقا) است و آن قرار دادن شی در موضعی است که مقتضای حکمت است و حق نقیض باطل است و حق آن چیزی است که عقل بدان دعوت می کند و آن چیزی است که هر کس به آن عمل نماید نجات می یابد و هر کس خلاف آن عمل نماید هلاک می شود و حق مطلوب هر عاقلی است »

مصادیق حق در قرآن کریم

1 خداوند حق است :

«فتعلی الله الملک الحق لااله الاهورب العرش الکریم »

پس (بدانيد كه ) خداي پادشاهي برحق است ... .

«ان الله هو الحق المبین»

همانا خداست حق روشن و آشكار

2 دین حق است :

«هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق»

آیا ندانستی که رسولش را به هدایت و ابلاغ دین حق فرستاد.

3 قرآن وسایر کتب آسمانی حق اند :

«واذا قیل لهم امنوا بما انزل الله قالوا انومن بما انزل علینا و یکفرون بما و رائهم و هوالحق مصدقا لامعهم ...»